De weg naar Weinakademiker, deel 6.

De weg naar Weinakademiker, deel 6.

Denk groots. Ik wil Weinakademiker worden. Op 3 september 2018 startte ik met WSET Diploma Course, die uiteindelijk – als je daar een scriptie achteraan plakt – resulteert in de titel Weinakademiker. In deel 6 vertel ik je meer over hoe het nu gaat – ruim een half jaar na de start.

Het is weer al een paar maanden geleden dat ik over de weg naar Weinakademiker schreef. Inmiddels heb ik twee examens achter de rug en volg ik de lessen van Unit 3 All the Wines of the World.

Examentijd

Ze weten het wel leuk te plannen: twee examens op één dag. Dat waren Unit 4 Spirits en Unit 1 Global Wine Consumption and Production. Vooral spirits was heftig. Om te leren, om te begrijpen en vooral: om te onthouden. Het boeit me minder dan wijn, het blijft gewoon niet echt hangen. Het distillatieproces van armagnac kon ik tien keer lezen en nog had ik niets opgeslagen. Vlak voor het examen besluit ik specifiek dit hoofdstuk nog even goed te bestuderen. Guess what de eerste vraag was? Write about the distillation process of Armagnac. Hahaha. Dat zat nog vers in mijn geheugen, inclusief gratis tekening van de alambic armagnacais (distilleerketel). Winning!

Het proefgedeelte heb ik volgens mij ook voldoende gemaakt. Er stond een scotch, cognac VSOP en pastis voor mijn neus. Ik had scotch, brandy de jerez en pastis opgeschreven. Bij WSET gaat het niet zo zeer om wat je denkt wat er in het glas zit, de proefnotities (kleur, geur, smaak) tellen veel zwaarder mee in het eindoordeel. Hier en daar wel slordigheidsfoutjes gemaakt, maar soit – ik denk gehaald. Er zijn drie maanden nodig om het na te kijken, dus ik hoor het waarschijnlijk half juni. Ben je van plan zelf te starten met Diploma? Geen paniek, want vanaf volgend schooljaar wordt spirits geschrapt. Er komt een aparte Diploma Course voor spirits. Tel uit je winst 😉

Het andere examen, de case study over ‘Global Wine Production and Consumption’ ging me een stuk makkelijker af. Een maand van te voren kregen we het onderwerp van de case study te horen: the rise and fall and rise of sherry. Hoe moeilijk ik het vond om iets over spirits te onthouden, hoe makkelijk was het om het hele sherry verhaal door te spitten. Als een spons nam ik alle informatie in me op. Het was bere-interessant om te lezen over de geschiedenis van sherry, waarom het zo’n dieptepunt doormaakte en hoe de makers het nu weer in een nieuw jasje willen stoppen. Ik ben echt fan geworden van deze versterkte wijn.

Benieuwd naar het sherry verhaal? Lees dan mijn vorige artikelen: wat ik niet wist over sherry (deel 1) en wat ik niet wist over sherry (deel 2).

Update: ik heb beide examens gehaald!

All the wines of the world

Ondertussen zijn de Unit 3 lessen ook begonnen. In januari zijn we begonnen en volgen we elke maand twee dagen les over een of meerdere wijnlanden of -regio’s. Meestal gegeven door een Master of Wine. In januari was er één dag gevuld met Oostenrijk, Duitsland en Hongarije. De volgende dag stonden Noord- en Zuid-Amerika op het programma. We kregen les van Master of Wine Joseph Peppi Schuller, de directeur van de Weinakademie in Rust, Oostenrijk. Hierover schreef ik eerder een artikel: twee wijnverhalen die ik nog niet kende.

Romana Eschensperger kwam vertellen over Duitsland, Elzas, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is leuk om steeds verschillende docenten te hebben. Ze hebben ieder weer een andere aanpak en leren ons trucjes voor het examen. Romana weet dat als de beste, aangezien ze net haar MW-diploma heeft gehaald.

Vorige week stond Fiona Morrison van Le Pin (Pomerol) voor de klas. Een les over Bordeaux vanuit de eerste hand. Tijdens de les heb ik zo’n tien onderwerpen opgeschreven om nog een keer een blog over te schrijven. Hele vette les.

Fortified & Sparkling

Met de andere lessen, werk en het leven tussendoor valt het niet mee om te focussen om de volgende examens: fortified en sparkling. Beide staan gepland op dezelfde dag. Het is op zich mogelijk om je uit te schrijven voor één van de twee, maar dat had je al vrij snel moeten bedenken. Had ik niet. Last van grootheidswaanzin en vastbesloten ze beide op dezelfde dag te maken. Nu – ruim een maand voor d-day – vraag ik me af waar ik in godsnaam aan begonnen ben. Waarom heb ik me niet uitgeschreven voor één van de twee? Zucht.

De examens zien er hetzelfde uit als het examen van spirits, dus drie glazen proeven, drie theorievragen beantwoorden. Logischerwijs heb je geen idee waarover die theorievragen gaan. In het geval van sparkling wine kan het zijn ”write about blending”, “write about chardonnay” of misschien wel “write about the Montagne de Reims”. Hiervoor heb je ongeveer een halfuur, aangezien je voor het hele examen 65 minuten hebt. Er blijft nog een halfuur over voor het proeven van drie glazen en vijf minuten om een strategie te bedenken. Nou, wish me luck…

Het is een kwestie van time management (en kennis natuurlijk). In de les van Anja Vondenhoff (WA) hebben we dit uitvoerig geoefend. Had ook echt zin om thuis te beginnen, maar ik kwam niet verder dan één paragraaf over de tank method. Een bedrijf opstarten en deze killing opleiding doen blijkt af en toe een uitdaging 😉

Ook wel gewoon super blij, hoor.

Ligt het aan mij of zit er een negatieve ondertoon in dit artikel? Een kleine slachtofferrol misschien? Excusez. Over het algemeen ben ik gewoon superblij. Superblij zeg ik je. Ik ben de hele dag met wijn bezig. All day every day. Aanstaande weekend ben ik uitgenodigd voor een persreis naar Soave. Dat is toch the dream? Misschien in het vliegtuig maar een beetje leren…


Like what you read?

Volg me dan op Instagram of Facebook en blijf op de hoogte van mijn avonturen en nieuwe artikelen. Le Club des Vins stuurt elke maand een nieuwsbrief uit, genaamd wijnvertier in je inbox. Lid worden

Ik vind het ook TE GEK als je een reactie achterlaat hieronder.

Ik ben Nadien de Visser, wijnliefhebber pur sang. Ooit begonnen door een studie in Frankrijk en bij thuiskomst Le Club des Vins opgericht. Dé plek om je wijnkennis bij te spijkeren.