Er zit nog niets in je winkelwagen. Wil je wat leuks zien?
Go shopping
Rosé is hip. Zelfs in de Garden of Bird, het hipsterveldje van Rotterdam, staan twee soorten rosé op de kaart. De barman had er nog niet veel kaas van gegeten, want hij vroeg of ik de rosé van sauvignon blanc wilde. Hij bedoelde de rosé van het huis dat ook de sauvignon blanc maakt. Toen ik zei dat sauvignon een witte druif was, keek hij me schaapachtig aan. Weer zo’n betweter.
Oké, whatever. Doe die maar.
Rosé rijst de pan uit
Het succes van rosé rijst de pan uit. Na party-eiland Ibiza zijn nu ook metropolen New York en Miami verzot op rosé. In Amerika zijn de sales dit jaar met 53% (Nielsen) gestegen. “40% of our wine sales is rosé. There isn’t another varietal that comes close to that.” – zegt een New Yorkse clubeigenaar. Hoe komt dat toch?
The power of instagram
Rosé is overal, maar vooral op instagram. En de grootste afnemer is de timeline-scrollende millennial. Hashtags als #roseallday, #yeswayrose of in het geval van rosé-drinkende mannen: #brose zijn niet meer weg te denken uit het insta-landschap.
“We definitely have a millennial client” zegt de clubeigenaar in Forbes, waar ook wordt uitgelegd waarom de millennial de ideale klant is. Millennials have fewer brands in mind when they go to buy wine, making it easier to sway them via social media and marketing. Naast de dorstlessende werking kleurt het zo lekker op insta en daar zijn de millennials gek op. Rosé is kortom instawaardig. #truestory
https://www.instagram.com/p/BVPY9xjlLMT/?taken-by=therosepicnic
https://www.instagram.com/p/BkqpTyJHTU6/?tagged=roseallday
Help, de rosé is op!
Niet alles geloven, he. Natuurlijk speelt de media in op zo’n hype. De Franse zakenkrant Les Eclos kopte Y aura-t-il assez de rosé cet été? Oké, dat is een vraag, waarvan je het misschien Spaans benauwd krijgt, maar het is nog steeds een vraag: Is er genoeg rosé deze zomer?. De Telegraaf gooit daar een schepje bovenop en kopte op 21 mei: Schaarste aan rosé in de zomer: prijs schiet omhoog. Fact-checking is passé en shockeren scoort.
Laten we nu even naar het echte verhaal kijken. Door slechte weersomstandigheden is er minder geoogst dan in 2016, maar om over een tekort te spreken gaat veel te ver. Er is genoeg rosé, volgens Brice Eymard van de Inter-professional Council of Provence Wines (CIVP). Gelukkig maar. Bovendien is het seizoen iets later begonnen dan vorig jaar en is er, mocht het echt de spuigaten uitlopen, ook nog wat over van vorig jaar.
In Nederland drinken we alleen rosé als het eerste zonnestraaltje doorbreekt. Daar ben ik nu ook een beetje klaar mee. Laten we een voorbeeld nemen aan La Douce France, waar 1 op de 3 verkochte flessen een fles rosé is. Mensen drinken meer rosé dan witte wijn.
Ter vergelijk: in Nederland ligt dat maar rond de 10 %, du iets van 1 glas op 3 flessen.
Rosé proberen?
Dan heb ik wel wat tips voor je. Laatst proefde ik drie vintages van de 946 cuvée van Chateau Gassier – next level rosé. Een topkeuze als je iets lekkers gaat bereiden uit de zee, bijvoorbeeld bouillabaisse of gegrilde zeebaars met Provençaalse kruiden. Een rosé voor alledaags is wat mij betreft de Rimo van Domaine de Rimauresq.
Like what you read? Volg me dan op Instagram of Facebook en blijf op de hoogte van mijn avonturen en nieuwe artikelen. Le Club des Vins stuurt elke maand een nieuwsbrief uit, genaamd wijnvertier in je inbox. Lid worden?
Ik vind het ook TE GEK als je een reactie achterlaat hieronder ❤