Er zit nog niets in je winkelwagen. Wil je wat leuks zien?
Go shoppingHet is weer tijd voor een nieuw artikel in de reeks ‘De weg naar Weinakademiker’. De tussenstand op dit moment is dat ik er 5 van de 7 examens op heb zitten. Dat was er bijna één minder geweest, want ik was this close om het examen Fortified te cancellen, maar ik ben heel blij dat ik overgehaald ben om dat niet te doen.
Ik vertel je hieronder meer over de afgelopen weken en de examens. De andere delen lezen? Check ze hier.
Exam time
De afgelopen weken heb ik me vooral gefocust in Unit 5 Sparkling Wines. Hoewel er best veel tijd tussen de examens zat, had ik toch tijd te weinig. Vind het moeilijk om te beginnen als ik nog niet echt druk voel. Eindstand: ik begon te laat én ik kreeg het weekend voor het examen enorme hoofdpijn (waarschijnlijk omdat de druk toen net een tikkie te hoog was). Hé, lekker bezig.
Unit 5 Sparkling Wines
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het kan vriezen, het kan dooien. Misschien hoop ik wel dat het vriest, want dan krijg ik een kans om het te verbeteren. Het ging he-le-maal mis. Iets wat je NOOIT moet doen, is wachten met het schrijven van je conclusie bij het proeven. Ik proefde de wijnen, schreef notities, maar sloeg de ‘quality assessment’ over en ging door met de theorie-vragen. Domste keuze ooit. Want je hebt vervolgens geen idee (meer) wat je moet schrijven. Dat gecombineerd met tijdsdruk is gegarandeerd paniek. Ik snap überhaupt niet waarom ik zo te werk ging.
Als je de paniek even weg laat, was het examen niet eens heel moeilijk. Het format: drie mousserende wijnen en drie theorie-vragen.
Wijnen
- Redbank ‘Emily’ Brut Cuvée NV, Victoria
- Charles Heidsieck Brut Millesimé 2006, Champagne
- Fontanafredda Asti
Alleen de laatste twee wijnen moesten we ‘in context’ plaatsen. De random Australische bubbel gelukkig niet – het kon van alles zijn. Het enige wat ik wist, was dat het uit een warm klimaat moest komen want: weinig zuren en naar mijn idee wat restzoet.
Bij glas 2 wist ik direct dat het champagne was en wat schrijf ik op? Franciacorta. Omdat ik de zuren niet zo hoog vond. Heb ik ooit zo’n mooie Franciacorta gedronken? Nee. Heb ik ooit zoveel autolytische tonen in een Franciacorta waargenomen? Nee. Dom, dom, dom.
Glas 3 was een makkie. Ik besluit dertig seconden voor het einde van de tijd mijn conclusie nog eventjes te veranderen (van very good naar good, want duh het is Asti). Helaas is er alleen tijd om te krassen, niet om een nieuw verhaal neer te pennen. Zucht.
Theorie
- Write about the traditional method from riddling onwards
- Write about the viticulture in DO Cava
- Write about Saumur
De eerste vraag was mijn favoriet. In gedachten ging ik terug naar mijn Champagne-reis vorig jaar, waar ik de traditionele methode van dichtbij meemaakte bij Billecart-Salmon. Over Saumur en de wijnbouw in DO Cava kon ik nog wat feiten opdreunen, maar had ik weinig extra’s in petto.
Fingers crossed. Of niet. Dan maak ik ‘m gewoon nog een keer.
Unit 6 Fortified Wines
Bij Fortified Wines herpakte ik mezelf. Het proeven verliep voorspoedig behalve dat ik de olorosso verwarde voor een madeira. Ik twijfelde, maar vond de zuren aan de hoge kant, dus koos ik voor madeira. Tja, als je ze naast elkaar zou zetten, is het een wereld van verschil, maar als één van de twee blind voor je neus staat, slaat de twijfel al snel toe.
Wijnen
- Domaine de Durban Muscat de Beaumes de Venise 2016
- Williams & Humbert Olorosso 12 years old
- Bodegas Hildagos La Gitana Manzanilla
De eerste en laatste waren een makkie. Bij beide moesten we opnieuw de wijn in context plaatsen. Bij de eerste had ik netjes Vin Doux Naturel en Muscat de Beaumes de Venise uit de Rhône genoteerd. Bij de laatste wijn schreef ik ‘fino sherry’ op. Manzanilla is een fino sherry, maar komt uit Sanlucar de Barrameda en heeft daarom een andere naam. Feitelijk heb ik het dus goed, maar misschien dat ze specifiek manzanilla willen horen.
Het plaatsen van de wijn in context is trouwens the least of your worries. Er zijn 25 punten te behalen met een proefnotitie, de wijn juist ‘raden’ is slechts goed voor 2 punten. Het beschrijven van geur, smaak en kwaliteit is veel belangrijker.
Theorie
- Write about the viticulture in Madeira
- Write about the fermentation and fortification of sherry
- Write about Late Bottled Vintage
Madeira was weer een gelukje net als de armagnac-vraag bij spirits. Ook dit had ik op het laatste moment nog even doorgelezen en zat dus nog vers in mijn kortetermijngeheugen. Klasgenootje Cas deelde de dag ervoor nog een hilarisch ezelsbruggetje om de druivenrassen en hun kenmerken te onthouden, dus alles bij elkaar heb ik 1,5 kantje over Madeira kunnen schrijven, inclusief poios – the tiny, terraced vineyards. Score.
Nog niet zo lang geleden moesten we voor Unit 1 Global Consumption and Production een case study schrijven over het wel en wee in de sherry-wereld. Dat heeft me geholpen bij het beantwoorden van vraag 2. Bovendien is sherry ook onderdeel van de wijncursussen – WSET2, SDEN2 en SDEN3 – die ik geef. Voor extra bonuspunten heb ik nog toegevoegd dat er de laatste jaren steeds vaker onversterkte ‘sherries’ worden gemaakt.
Ook Late Bottled Vintage is vaste prik tijdens de wijncursussen, maar probeer daar maar eens een a4-tje over vol te schrijven. Blijkt nog best lastig.
Op naar de volgende
In oktober staat Het Grote Examen op de rol, maar die sla ik mooi even over. Het grote examen houdt in: all the wines of the world. Dan kan het dus zomaar zijn dat er iets gevraagd wordt over Colchagua Valley (Chili) of over Russian River Valley (California). Kortom, dat vergt nog wat uren studie. Aangezien oktober al vol zit met wijncursussen en andere plannen, stel ik het examen uit tot begin 2020… (denk ik).
Nu dus even rust. Lekker!